Facebook ontwikkelde nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen
en heeft zijn systemen en producten aangepast om extra leden te lokken en
hen langer op de site te laten blijven.

De omzet uit advertenties op mobiele apparaten is goed voor bijna een derde
van het totaal. Dat was bijna een kwart in het voorgaande kwartaal. Facebook
telt meer dan 1 miljard leden.

De nettowinst klom met 58 procent tot 217 miljoen dollar. Oprichter en
bestuursvoorzitter Mark Zuckerberg liet in een toelichting weten dat in het
afgelopen kwartaal ,,grote vooruitgang” is geboekt.

Markt advertenties mobiele apparaten

Analisten toonden zich positief over de groei van de inkomsten uit
advertenties op mobiele apparaten, maar plaatsten daar ook kanttekeningen
bij. Facebook verdient vooral geld aan advertenties van app-ontwikkelaars
die gebruikers proberen te verleiden om hun apps te downloaden. Vraag is hoe
groot de verdere mogelijkheden zijn om meer geld te halen uit advertenties
op smartphones. "Het valt te bezien hoeveel extra ruimte daar is",
stelde analist Aaron Kessler van Raymond & Jones in een reactie
tegenover zakenkrant The Wall Street Journal.

Woensdag bleek ook dat Facebooks inkomsten uit traditionele desk-top
advertenties op pc’s en laptops licht waren gedaald in het eerste kwartaal.
Deze markt heeft in de VS een omvang van 35 miljard dollar, nog altijd fors
groter dan de circa 7 miljard dollar die omgaat in advertenties op mobiele
apparaten.

Het aandeel Facebook sloot woensdag in New York 1,2 procent lager op 27,43
dollar. Facebook ging in mei vorig jaar voor 38 dollar per aandeel naar de
technologiebeurs Nasdaq.

Lees ook:

Thijs Peters: Hoe Google en Facebook innovatie frustreren

Zij zeiden nee en liepen miljarden mis

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl